Forskarhandledaren / Gunnar Handal, Per Lauvås ; översättning: Sten Andersson.
Material type: TextLanguage: Swedish Original language: Norwegian Publisher: Lund : Studentlitteratur, 2008Edition: 1. upplDescription: 293 s. ill. 23 cmISBN:- 9789144048727
- Forskningsveilederen. Svenska
- 378.19 23/swe
- Epab
Item type | Home library | Call number | Status | Date due | Barcode | Item holds | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Book | Biblioteket Brinellvägen | Bf:b Handal | Available | 43731006214 | |||
Book | Biblioteket Valhallavägen | Mag E Handal 2 | Available | 43731016275 | |||
Book | Biblioteket Valhallavägen | E handal 1 | Available | 43731012397 | |||
Book | Biblioteket Valhallavägen | E Handal 2 | Available | 43731012134 |
3. tr., 2011; 5 tr. 2012
DEL I. Forskarutbildning och handledning -- Forskarubildning för masterexamen och doktorsexamen -- Handledning i olika ämnen -- Hur fungerar handledningen -- DEL II. Huvudteman i handledningsprocessen -- Handledning i olika former och i olika faser -- Relationen mellan handledare och student -- Handledningssamtal -- Handledning om skrivande -- Feedback -- Handledning och studenternas ambitioner -- Handledning i med- och motgångar -- Att tala om handledning -- DEL III. Några mer specifika teman -- Handledning av studenter som vårt akademiska system inte tar hand om tillräckligt bra -- Handledning i och av grupper -- Handledning via Internet -- Kriser och krishantering -- Handledning och etik -- Glädjen i att handleda
Detta är en bok om hur man kan handleda andra som ska lära sig forska. Boken syftar till att ge en fördjupad förståelse av handledningsarbetet, och ger redskap för hur man kan bemästra olika utmaningar. Tesen är att handledarrollen bör utformas på ett genomtänkt sätt och framförhandlas i mötet med studenter och doktorander. Författarna inleder med att gå igenom handledningens "inramning" med dess olika moment, och ger en översikt av hur forskarutbildningen har utvecklats och är upplagd. De viktigaste generella aspekterna av samarbetet och samspelet mellan handledare och student eller doktorand diskuteras utförligt i bokens andra del. Den avslutas med en diskussion av mer specifika teman av stor betydelse, exempelvis handledning ur ett könsperspektiv, hur man handleder studenter med en annan kulturell bakgrund, handledning via Internet. Boken vänder sig primärt till handledare, på såväl masternivå som doktorandnivå, men den kan också med behållning läsas av dem som blir handledda.