Fabula - the library catalogue at Stockholm University of the Arts

Image from OpenLibrary

En rosa pedagogik : jämställdhetspedagogiska utmaningar / Hillevi Lenz Taguchi, Linnea Bodén och Kajsa Ohrlander [red.].

Contributor(s): Lenz Taguchi, Hillevi, 1962- [edt] | Bodén, Linnea, 1981- [edt] | Ohrlander, Kajsa, 1943- [edt]Material type: TextTextLanguage: Swedish Publisher: Stockholm : Liber, 2011Manufacturer: Egypten Edition: 1. upplDescription: 212 s. ill. 23 cmISBN: 9789147099511Subject(s): Jämställdhet | Förskolepedagogik | Jämställdhet | Pedagogik -- genusaspekter | Pedagogik -- förskolan -- genus -- Sverige | GenuspedagogikDDC classification: 372.21 Other classification: Eab.01 Summary: En rosa pedagogik vill visa vad ett jämställdhetsarbete i den svenska förskolan handlar om och hur det växt fram i mötet mellan teori och praktik. På vilket sätt skulle förskolan kunna bli en avgörande jämställdhetspolitisk arena i det svenska samhället? Boken är skriven inom ramen för forskningsprojektet Förskolan som jämställdhetspolitisk arena med stöd från Vetenskapsrådet. I tretton kapitel presenterar forskare, förskollärare och studerande på master- och forskarutbildningar sina studier och tankar om vad som nu görs i termer av jämställdhet i svenska förskolor (och i viss mån skolor) och hur man vidare kan utmana detta arbete i förskole- och skolpraktiker.En rosa pedagogik syftar på den utmaning som dagens genuspedagogiska och normkritiska arbete i förskolor och skolor i dag står inför. Färgen rosa är tätt kopplad till femininiteter och sexualiteter och är kodad med såväl lust och överskridande som underordning. Ett omkodande av färgen rosa i det pedagogiska arbetet innebär en utmaning av alla typer av maktrelationer, även av pedagogiska praktiker som stelnar och blir ny norm. En rosa pedagogik innebär ett arbete som på allvar vill utmana föreställningen om två stabila och oföränderliga kön och i stället se kön/genus som en pågående föränderlig multiplicitet.
Holdings
Item type Home library Call number Status Date due Barcode Item holds
Course literature 7 days Course literature 7 days Biblioteket Brinellvägen
Eab Rosa 3 Available 43731014362
Course literature 7 days Course literature 7 days Biblioteket Brinellvägen
Eab Rosa 4 Available 43731014361
Course literature 7 days Course literature 7 days Biblioteket Brinellvägen
Eab Rosa 2 Available 43731007303
Book Book Biblioteket Teknikringen
Oph E Rosa Available 43731010217
Total holds: 0

2. tr., 2013, 4. tr., 2018

En rosa pedagogik vill visa vad ett jämställdhetsarbete i den svenska förskolan handlar om och hur det växt fram i mötet mellan teori och praktik. På vilket sätt skulle förskolan kunna bli en avgörande jämställdhetspolitisk arena i det svenska samhället? Boken är skriven inom ramen för forskningsprojektet Förskolan som jämställdhetspolitisk arena med stöd från Vetenskapsrådet. I tretton kapitel presenterar forskare, förskollärare och studerande på master- och forskarutbildningar sina studier och tankar om vad som nu görs i termer av jämställdhet i svenska förskolor (och i viss mån skolor) och hur man vidare kan utmana detta arbete i förskole- och skolpraktiker.En rosa pedagogik syftar på den utmaning som dagens genuspedagogiska och normkritiska arbete i förskolor och skolor i dag står inför. Färgen rosa är tätt kopplad till femininiteter och sexualiteter och är kodad med såväl lust och överskridande som underordning. Ett omkodande av färgen rosa i det pedagogiska arbetet innebär en utmaning av alla typer av maktrelationer, även av pedagogiska praktiker som stelnar och blir ny norm. En rosa pedagogik innebär ett arbete som på allvar vill utmana föreställningen om två stabila och oföränderliga kön och i stället se kön/genus som en pågående föränderlig multiplicitet.

Indexeringslänk

Stockholm University of the Arts, Library, P.O. 24045, 104 50 Stockholm  biblioteket@uniarts.se /+46 8 49400283, +46 8 49400534, +46 8 49 400 531