Fabula - the library catalogue at Stockholm University of the Arts

Image from OpenLibrary

Akademiskt läsande och skrivande / Vendela Blomström, Jeanna Wennerberg.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Swedish Publisher: Lund : Studentlitteratur, 2015Manufacturer: PolenEdition: 1. upplDescription: 202 sidor illustrationer 25 cmISBN:
  • 9789144092546
Subject(s): DDC classification:
  • 808.066378 23/swe
Other classification:
  • Aef
Contents:
1. Utbildning på högskolan -- 2. Studieteknik : att läsa och skriva för att lära -- 3. Att läsa texter på högskolan -- 4. Att skriva texter på högskolan -- 5. Den vetenskapliga texten -- 6. Att utveckla sitt skrivande genom respons från andra
Summary: Studier på universitet och högskola innebär en utmaning för de allra flesta studenter, inte minst när det gäller de höga kraven på läs- och skrivförmåga. Texterna som ska läsas uppfattas ofta som svårtillgängliga och de skriftliga uppgifterna man ställs inför som nervpressande. Så hur gör man då för att ta sig an de högt ställda förväntningarna och planera studierna på ett effektivt sätt? Hur utvecklar man lässtrategier som leder till att man på djupet förstår innehållet i en vetenskaplig text? Och hur gör man för att förbättra sitt eget skrivande i riktning mot ökad anpassning till den akademiska genren och stilnivån? Genom sina resonerande textavsnitt och praktiska övningar ger boken tydlig vägledning i hur man kan utveckla läs- och skrivförmågan i akademiska sammanhang. Författarna beskriver bland annat högskolan som studiemiljö, ger konkreta råd om studieteknik, förklarar hur man utvecklar sitt skrivande genom respons från andra samt lyfter fram utmärkande drag i den vetenskapliga texten och i det akademiska språket. Akademiskt läsande och skrivande passar lika väl för kurser vid universitet och högskola som för avancerade kurser i svenska och svenska som andraspråk på gymnasium och inom vuxenutbildningen. Boken kan också användas vid självstudier motsvarande nivå C1 och C2 på den europeiska språkskalan CEFR.
Holdings
Item type Home library Call number Status Date due Barcode Item holds
Course literature 7 days Course literature 7 days Biblioteket Brinellvägen G Skrivarprocessen Blomström Available 43731002856
Course literature 7 days Course literature 7 days Biblioteket Brinellvägen G Skrivarprocessen Blomström Available 43731002855
Course literature 7 days Course literature 7 days Biblioteket Brinellvägen G Skrivarprocessen Blomström Available 43731002853
Course literature 7 days Course literature 7 days Biblioteket Brinellvägen G Skrivarprocessen Blomström Available 43731002852
Course literature 7 days Course literature 7 days Biblioteket Brinellvägen G Skrivarprocessen Blomström Available 43731002851
Course literature 7 days Course literature 7 days Biblioteket Brinellvägen G Skrivarprocessen Blomström Available 43731002850
Course literature 7 days Course literature 7 days Biblioteket Brinellvägen G Skrivarprocessen Blomström Available 43731002849
Course literature 7 days Course literature 7 days Biblioteket Brinellvägen G Skrivarprocessen Blomström Available 43731002848
Course literature 7 days Course literature 7 days Biblioteket Brinellvägen G Skrivarprocessen Blomström Available 43731002847
Total holds: 0

Även med tryckår 2017 (7. tr.)

1. Utbildning på högskolan -- 2. Studieteknik : att läsa och skriva för att lära -- 3. Att läsa texter på högskolan -- 4. Att skriva texter på högskolan -- 5. Den vetenskapliga texten -- 6. Att utveckla sitt skrivande genom respons från andra

Studier på universitet och högskola innebär en utmaning för de allra flesta studenter, inte minst när det gäller de höga kraven på läs- och skrivförmåga. Texterna som ska läsas uppfattas ofta som svårtillgängliga och de skriftliga uppgifterna man ställs inför som nervpressande. Så hur gör man då för att ta sig an de högt ställda förväntningarna och planera studierna på ett effektivt sätt? Hur utvecklar man lässtrategier som leder till att man på djupet förstår innehållet i en vetenskaplig text? Och hur gör man för att förbättra sitt eget skrivande i riktning mot ökad anpassning till den akademiska genren och stilnivån? Genom sina resonerande textavsnitt och praktiska övningar ger boken tydlig vägledning i hur man kan utveckla läs- och skrivförmågan i akademiska sammanhang. Författarna beskriver bland annat högskolan som studiemiljö, ger konkreta råd om studieteknik, förklarar hur man utvecklar sitt skrivande genom respons från andra samt lyfter fram utmärkande drag i den vetenskapliga texten och i det akademiska språket. Akademiskt läsande och skrivande passar lika väl för kurser vid universitet och högskola som för avancerade kurser i svenska och svenska som andraspråk på gymnasium och inom vuxenutbildningen. Boken kan också användas vid självstudier motsvarande nivå C1 och C2 på den europeiska språkskalan CEFR.

Stockholm University of the Arts, Library, P.O. 24045, 104 50 Stockholm  biblioteket@uniarts.se /+46 8 49400582, 46 8 49 400 611